Recenzia Canon EOS 5D Mark II

Recenzia Canon EOS 5D Mark II

Úvod

Takmer tri roky po uvedení populárneho fotoaparátu Canon EOS 5D Mark výrobca aktualizoval milovaný fotoaparát vydaním dlho očakávaného modelu Canon EOS 5D Mark II. Predchodcom bol prvý 35 mm plnoformátový fotoaparát DSLR za „prijateľnú“ cenu a tento fotoaparát bol atraktívny pre nadšencov fotografie a profesionálnych používateľov, ktorí chceli využiť skutočnú ohniskovú vzdialenosť svojich objektívov. Nová 5D Mark II sa síce svojím vzhľadom veľmi podobá modelu EOS 5D, ale po technickej stránke dostal fotoaparát určité vylepšenia. Hlavnými vlastnosťami fotoaparátu sú 21,1-megapixlový full-frame CMOS snímač a schopnosť nahrávať video s rozlíšením 1920p. Plus rozšírený rozsah ISO od 50 do 2 600, ktorý presahuje pôvodný rozsah 5 D (50 až 3 200), veľký 3-palcový LCD s 920 000 bodmi, živý náhľad,zabudovaný systém na čistenie prachu a rýchlosť nepretržitého snímania 3,9 snímok za sekundu.

Dizajn a použitie

Fotoaparát vyzerá takmer identicky ako jeho predchodca, má úplne rovnaké rozmery 152 x 113,5 x 75 mm a rovnakú hmotnosť 810g. Telo 5D Mark II je vyrobené z horčíkovej zliatiny, čo by ho malo robiť pevnejším a odolnejším ako telá fotoaparátov vyrobené z plastu. Najvýznamnejšou konštrukčnou chybou modelu 5D Mark II je gumový kryt voliteľného zdroja napájania. Prichytáva sa tak zle, že vám bude trvať päť minút, kým ho stratíte, aj keď ste veľmi opatrní. Na oboch stranách tela sú plochy pre ľahké uchopenie fotoaparátu počas snímania. A zadný panel má špeciálne miesto pre palec, ktoré umožňuje držať fotoaparát zozadu. Vďaka dizajnu rukoväte je 5D Mark II ideálny pre všetkých používateľovaj keď majú veľkú veľkosť ruky. Rovnako ako iné poloprofesionálne fotoaparáty, aj fotoaparát Canon EOS 5D Mark II má dve ovládacie kolieska. Malý v hornej časti gripu a veľký v zadnej časti fotoaparátu. Rýchla voľba je vlastnosťou všetkých špičkových fotoaparátov Canon. Ovládanie pomocou tohto disku je v porovnaní so štandardným ovládaním trochu neobvyklé, ale rýchlo si na neho zvyknete. Rýchla voľba zaberá miesto, kde by sa obvykle nachádzal joystick, čo znamenalo, že Canon musel pre navigáciu v ponukách zapnúť ďalší malý joystick na zadnej strane fotoaparátu. Joystick funguje dosť dobre, ale nejde o obvyklý štvorcestný joystick, ktorý sme zvyknutí vidieť na všetkých fotoaparátoch. S modelom 5D Mark II Canon rozšíril možnosti joysticku.Stlačením ovládača sa otvorí obrazovka rýchleho výberu. V závislosti od režimu snímania umožňuje obrazovka rýchleho výberu nastavenie rôznych parametrov na obrazovke fotoaparátu pomocou navigačného ovládača pomocou joysticku. Rýchly výber je vhodný najmä pre začiatočníkov alebo na snímanie so statívom.

Na hornej strane fotoaparátu 5D Mark II sa nachádza veľký monochromatický LCD displej, ktorý zobrazuje informácie o aktuálnych nastaveniach snímania. Vedľa sú tri tlačidlá, z ktorých každé je zodpovedné za výber dvoch funkcií. Po stlačení tlačidla je možné zvoliť príslušné nastavenie otočením ovládacieho kolieska. Zapamätanie si funkcií, za ktoré je zodpovedné každé tlačidlo, trvá určitý čas, ale následné použitie šiestich nastavení naraz počas snímania vám pomôže dosiahnuť vysokú rýchlosť zmeny parametrov a nikdy vám neunikne dobrá snímka. Práve tam nájdete štvrté tlačidlo, ktoré je o niečo menšie ako predchádzajúce, ktoré je zodpovedné za podsvietenie monochromatickej obrazovky.

Ako už bolo spomenuté, fotoaparát je vybavený dvoma LCD obrazovkami: 3-palcovou farebnou na zadnej strane a malou na vrchnej strane fotoaparátu. U lacnejších fotoaparátov je za všetky funkcie zodpovedná obrazovka na zadnej strane, avšak u tohto modelu sú všetky nastavenia fotoaparátu viditeľné zhora na menšej obrazovke. To znamená, že pri snímaní hľadáčikom môžete vypnúť zadnú obrazovku, čím šetríte energiu batérie. Okrem toho vám umožňuje dosiahnuť väčšiu rýchlosť pri snímaní, pretože všetky hlavné parametre je možné meniť, pričom sa riadia iba údajmi na malej obrazovke.

Na zadnej strane je to väčšinou nová veľká 3-palcová obrazovka. V porovnaní so svojím predchodcom bol výrazne vylepšený a dosiahol fantastických 920 000 bodov, čo vám umožní posúdiť kritickú ostrosť vašich fotografií na obrazovke LCD. Za zmienku tiež stojí, že výrobca aktualizoval aj hľadáčik vo fotoaparáte, pokrytie scény, ktoré nový hľadáčik ponúka, je teraz 98%, čo je o 2% viac ako u predchodcu.

Rovnako ako väčšina digitálnych zrkadloviek, aj fotoaparát EOS 5D Mark II ponúka používateľovi štandardnú sadu režimov manuálneho a poloautomatického snímania. Voľby vykonané pomocou prepínača režimov. Na ňom nájdete: programový režim, režim priority clony, režim priority uzávierky a plne manuálny. Spoločnosť Canon ponúka pre nováčikov aj dva režimy automatického snímania. Plne automatické (označené na disku zelenou farbou) a Creative Auto (CA), druhé umožňuje meniť niekoľko kľúčových parametrov pomocou LCD obrazovky a jednoduchého systému posúvačov na zmenu hodnôt.

Pri prevádzke v manuálnych a poloautomatických režimoch majú používatelia prístup k nastaveniam ISO od 50 do 25 600. Tento veľký rozsah citlivosti umožňuje fotografovať takmer za akýchkoľvek svetelných podmienok. Preto potreba použitia blesku jednoducho zmizne, pravdepodobne na základe toho výrobca nevybavil fotoaparát zabudovaným bleskom. Môžete si tiež zvoliť jeden z troch režimov automatického zaostrovania (One Shot, AI Focus a AI Servo) a šesť prednastavených hodnôt vyváženia bielej. Pri fotografovaní s hľadáčikom zobrazuje všetky kľúčové informácie.

Fotoaparát má 9-bodový systém automatického zaostrovania, navyše môžete použiť 6 pomocných bodov AF.

Systém ponúk je podobný ako väčšina ponúk v rodine EOS, využíva zjednodušenú štruktúru kariet, v ktorej je možné prechádzať pomocou Click Wheel. Organizácia menu je prezentovaná vo forme 9 farebných vodorovných kariet s podpoložkami v každej z nich. Tento intuitívny systém poskytuje rýchly a ľahký prístup k rôznym parametrom. Na karte Moja ponuka si môžete dokonca prispôsobiť svoju osobnú stránku ponuky, aby ste mali rýchly prístup k často používaným nastaveniam.

Dôležitou vlastnosťou modelu je nedostatok zabudovaného senzora stabilizácie obrazu. Systém stabilizácie obrazu je organizovaný posunom objektívu v objektíve. To samozrejme obmedzuje počet použitých objektívov, ale ponúka to malú výhodu v tom, že sa cez hľadáčik zobrazuje stabilizačný efekt. Výrobcovia Canon a Nikon tvrdia, že systém Anti-Shake založený na objektívoch funguje lepšie.

Fotoaparát EOS 5D Mark II je druhým digitálnym zrkadlovkom Canon s procesorom DIGIC 4, ktorý poskytuje výrazne rýchlejšie spracovanie obrazu a výkon pri prehrávaní. Vďaka jeho použitiu bolo možné pri použití vysokých hodnôt fotocitlivosti výrazne znížiť množstvo šumu. DIGIC 4 tiež dramaticky zlepšuje rýchlosť snímania 5D Mark II teraz dokáže snímať rýchlosťou 3,9 snímok za sekundu až pre 78 fotografií JPEG v plnej veľkosti alebo 13 fotografií RAW. Pri použití kariet UDMA (Ultra Direct Memory Access) alebo Compact Flash sa počet obrázkov vo formáte JPEG zvýši na 310 obrázkov, pričom je podporovaná rýchlosť prenosu dát, až 133 Mb / s.

5D Mark II má veľmi podobný režim Live View ako 50D a 450D, ktorý dopĺňa nový Live AF s technológiou detekcie tváre. Živé zobrazenie by malo osloviť makrofotografov, pretože niekedy sa musia poriadne ohýbať, aby sa pozreli cez hľadáčik.

Režim Live View je bohužiaľ nepríjemne ťažké zapnúť, výrobca túto funkciu skryl hlboko v systémovom menu. Po povolení živého náhľadu sa aktivuje stlačením tlačidla Tlačiť na zadnej strane fotoaparátu vľavo od hľadáčika. Na obrazovke pri práci s týmto režimom môžete zobraziť kompozičnú mriežku a veľmi užitočný histogram. V takom prípade je možné obraz zobrazený na obrazovke zväčšiť 10-krát.

Pozitívom tohto režimu je prítomnosť troch režimov automatického zaostrovania, ktorých rozmanitosť uspokojí každú kategóriu používateľov. Prvý rýchly AF funguje, keď je zrkadlo zdvihnuté, zatiaľ čo obraz na obrazovke sa zmení a obrazovka na niekoľko sekúnd zhasne. Tiež pri tejto metóde je počuť hluk z mechanickej činnosti zrkadla. Ďalšie dve metódy, Live AF a AF Live s technológiou detekcie tváre, sú takmer identické v činnosti, zaostrenie na objekt je spôsobené rozdielom v kontraste s jeho okolím. Hlavnými výhodami týchto metód je úplná absencia hluku počas prevádzky. Bohužiaľ je výkon automatického zaostrovania v týchto režimoch oveľa pomalší ako pri bežnom zaostrovaní fotoaparátu. Zaostrovanie sa deje pomocou nového aretačného tlačidla AF-ON alebo polovičným stlačením spúšte.Pri použití všetkých režimov je možné body AF posúvať po obrazovke.

Rád by som vás upozornil na režim videa. 5D Mark II je druhý fotoaparát DSLR schopný snímať video s podporou Full HD kvality. Záznam sa robí v rozlíšení 1920 x 1080 pixelov, rýchlosťou 30 snímok za sekundu, výstupom sú súbory MOV pomocou kodeku H.264. Maximálna veľkosť jedného videoklipu je obmedzená na 4 gigabajty pamäte alebo na 30 minút času, čo je oveľa viac ako v prípade fotoaparátu D90, ktorý je obmedzený na 5 minút. Počas natáčania videa môžete súčasne pokračovať vo fotografovaní, po uplynutí ktorého sa video obnoví, až kým ho úplne nezastavíte. Zvuk sa zaznamenáva v lineárnom formáte PCM bez kompresie. K tomu použite vstavaný mikrofón na prednej strane fotoaparátu, na pripojenie môžete použiť aj externý mikrofón,ktorá má v komore špeciálnu zásuvku. Fotoaparát je tiež vybavený portom HDMI, pomocou ktorého môžete na svojom televízore prehrávať fotografie a videá. Pre staršie televízory, ktoré nepodporujú káblové pripojenie HDMI v 5D Mark II, existuje štandardný port NTSC / PAL.

Avšak nie všetko je v režime videa také jemné, ako je požadované, existujú zjavné nevýhody. Zjavným problémom je úplný nedostatok vyhradeného tlačidla na spustenie nahrávania videa. Na fotoaparáte D90 sa snímanie videa spúšťa stlačením jediného tlačidla na zadnej strane fotoaparátu. Na fotoaparáte 5D Mark II musíte najskôr nastaviť možnosti v ponuke Live View (Živé zobrazenie), potom stlačiť tlačidlo Print (Tlač) na zadnej strane fotoaparátu, po tlačidle AF-ON (Zaostriť) a potom tlačidlo Set (Nastaviť) skutočne spustí nahrávanie videa. Počas natáčania videa môžete použiť automatické zaostrovanie. V tomto režime je bohužiaľ k dispozícii iba jeden typ zaostrenia, ktorý využíva kontrast obrazu, čo spôsobuje predĺženie času zaostrenia. Najlepšie je použiť manuálne zaostrenie pomocou zaostrovacích krúžkov na objektíve. Pamätajte však, že počas nahrávania budete počuť zvuk z pohyblivých častí objektívu.

Kvalita obrazu

Fotoaparát Canon EOS 5D Mark II zachytáva úžasné snímky. Pri použití hodnôt citlivosti ISO od 100 do ISO 1600 sú obrázky čisté a bez šumu. Pri použití pomerne vysokej hodnoty ISO 3200 sa objaví malé množstvo šumu - čo je pre fotoaparát s rozlíšením 21 MP a 35 mm neuveriteľný údaj. Aj pri nastavení na 6400 a 12800 je na obrázkoch relatívne málo šumu. A samozrejme, nastavenie 2 600 000 sa najlepšie využije na tlač malých formátov a na zverejňovanie na internete. Pri použití predvoleného nastavenia neboli obrázky príliš ostré a je potrebné ich ďalej spracovať v grafickom editore, tento problém je však vyriešený samočinnou úpravou fotoaparátu. Pri nočnom snímaní umožňuje fotoaparát fotografovať takmer za akýchkoľvek podmienok. Maximálna rýchlosť uzávierky,ktoré je možné vo fotoaparáte používať až 30 sekúnd. Ďalšie efekty obrazových štýlov umožňujú pozerať sa na bežné fotografie inými očami a funkcia Auto Lighting Optimizer vám zabráni v strate detailov v tieňoch obrazu.

Tu je niekoľko príkladov fotografií nasnímaných fotoaparátom Canon EOS 5D Mark II:

Záver.

Fotoaparát Canon EOS 5D Mark II predstavuje úžasnú kombináciu snímača s vysokým rozlíšením a schopnosti slabého osvetlenia. Nový 21 megapixelový snímač CMOS sníma neuveriteľné obrázky a nový procesor rozšíril rozsah citlivosti a zároveň dosiahol dobré spracovanie šumu. Aj pri týchto vysokých hodnotách 6400 a 12800 sú obrázky vhodné pre plnohodnotnú tlač na veľké formáty. Canon EOS 5D Mark II nám v zásade ponúka dobré rozlíšenie, kvalitu a výkon a určite si zaslúži pozornosť a špičkové známky.

Poznámka: „Čo si vziať na more: TOP 15 užitočných vecí pre pohodlný pobyt“