Limbo Review

Na indie hrách je skvelé to, že nie sú určené pre masy. Niet nad nimi nijakého pragmatického vydavateľa, ktorý by každú sekundu strčil nos do procesu vývoja a porušil tak predovšetkým myšlienku, koncept, ktorý by nám vývojári chceli sprostredkovať. A vďaka tomu nás indie hry vždy potešia svojou originalitou a autentickosťou. Aj keď nevlastnia realistickú grafiku, nechvália sa cool online režimom, nedávajú si však cieľ pozbierať čo najviac „frankov“ od chudobných hráčov. A ak sa do práce dostali naozaj geniálni vývojári, ako napríklad zamestnanci dánskej spoločnosti Playdead, potom musí byť konečný produkt jednoducho majstrovským dielom. Takto sa dá právom nazvať hra Limbo.

Preto nie je prekvapujúce, že si hra rýchlo našla miesto v hrejivých hráčskych srdciach a popri tom získala 90 ocenení, niektoré ešte pred oficiálnym vydaním. Kto nevie - Limbo vyšiel pred rokom na Xboxe a až teraz bol portovaný na PS3 a PC. Vývojári sa postarali o to, aby sa na svojom „zázraku“ pobavilo čo najviac ľudí.

Cesta je tam a ... iba tam.

„A čo je na tom úžasné?“ - pýtate sa. A skutočnosť, že hrdina žije. Nie také „živé“ ako iné bábkové realistické postavy počítačových hier, ale ako vy a ja. Naozaj. Dôverujete mu, v jasných očiach vidíte ľudské zúfalstvo. Oči, ktoré inšpirujú nádej, napriek temnému a strašidelnému svetu, ktorý sa ponáhľa ísť ďalej, obchádzajú pasce a nebezpečných obyvateľov limby. Nakoniec vás tieto oči prinútia dosiahnuť svoj cieľ.

A aký je cieľ hry, ktorej dej sa dá umiestniť do jednej vety a hrateľnosť sa natiahla na 3-4 hodiny? Spoznáme to, až keď prídeme na úplný koniec. A predtým nemáme nič lepšie, ako ísť dopredu a ďalej, kde je len jeden pohyb.

Len sa nevzdávaj

Hra sa podáva neštandardne. Žiadne ponuky, šetriče obrazovky ani firemné logá. Začína sa to hneď potom, čo sme dvakrát klikli na odkaz. Obklopuje nás ticho. Teda nie celkom ticho - hluk, ale vníma sa presne ako ticho. Temný les a ... všetko. Nič iné sa nedeje.

Čo robiť? To je miesto, kde prichádza hlavná vlastnosť hry - vyskúšať. Keď nás totiž unaví čakanie, začneme s nádejou štuchnúť do gombíkov. Voila! Dokončené prvé puzzle. A bude to stále rovnaké. Keď sa už zdá, že neexistuje žiadne východisko, v hlave mi prebleskne geniálny nápad. A keď sa obzriete dozadu, budete sa diviť, aké jednoduché a logické všetko skutočne bolo. A hádanky sú skutočne „správne“. Nebuďte „nekonajte s krištáľovou guľou na zámku dverí, aby dreň vypadla“. Pri riešení hádaniek hrdinovi pomôžu rôzne škatule, páky, laná, s ktorými je potrebné interagovať.

Čo vedenie? Je to, čo sa týka hry prenesenej z konzoly, prekvapivo pohodlné. Bah, všeobecne existujú 4 kľúče: tri pre pohyb a jeden pre pohyb. Mimochodom, bude nám poskytnutý obrovský kaleidoskop pre rôzne interakcie s hlavnou postavou. Od pohybu guľatiny a pascí až po neznesiteľné húsenice a triky so zmenou gravitácie. Iba sa čudujete, prečo nedostala taký hardcore ako Super Meat Boy, kde ste museli všetko vyberať na milimetre. Aj keď sú aj chvíle, kedy musíte včas preskočiť okružnú pílu, alebo vybehnúť z tunela, kým nebude všetko zaplavené. Ale väčšina hádaniek je stále založená na pokojnom a premyslenom riešení - pokus a omyl. Preto sa nie je potrebné krčiť pred podvádzaním a hľadať na internete priechod. Samotné riešenie príde neskôr, človeku stačí iba oddýchnuť.

Čiernobiele kino

A čo je to tu, kde je zvýraznenie? Je to tak, že na každú prekážku sa dá hrať mnohokrát. Nie sme obmedzené v našich pokusoch. Ale po niekoľkých herných úrovniach budete rebelovať svojou dušou proti tomu, že niekde tam vonku to na prvý pokus nevyjde. Hra len dokonale sprostredkúva pocit zodpovednosti za hlavnú postavu. Život malého chlapca je v našich rukách. A keď zomrie, existuje neústupná túžba odtrhnúť oči od obrazovky a zapchať si uši. V niektorých hrách, ako napríklad Dead Space, nie je nezvyčajné priviesť hlavnú postavu k smrti kvôli sledovaniu podrobných animácií. A tu je všetko inak. Nielen adrenalín sa preháňa, keď chlapec utkaný v čiernote padne do novej pasce, ale aj chrbát je pokrytý sirotami, čo je málokedy schopný ani horor.

Všetko je v poriadku. Svet je čierno-biely a človek sám je čierno-čierny, iba oči zradia človeka v ňom. A keď je roztrhnutá na malé tmavé kúsky, samotná predstavivosť čerpá farbu krvi, odrezaných končatín a vnútorností. Sakra, žiadna hra s realistickou grafikou to nedokáže preniesť.

A aká hudba by sa podľa vás mala hrať na pozadí? Ale Limbo nemá hudbu. Existujú iba zvuky. To len zdôrazňuje, že svet je mŕtvy, tichý, rovnako ako hlavná postava, od ktorej len občas začujete dych. Prostredie je často plné bizarných zvukov: rozbité sklo pod nohami, kruhové zapnutie, búšenie srdca obrovského pavúka. To všetko sa rozpúšťa do ozveny v šuchote listov, v práci rôznych mechanizmov, v potrubiach znepriatelených miestnych obyvateľov. Aký je podvodný efekt, keď sa z našej nedbanlivosti topíme vo vode.

Je nevýslovne príjemné sledovať, ako sa pohnutá krokmi hlavného hrdinu rozkýva tráva a padajú kamene. Ako sa hojdá na reťazi alebo klame komára, aby na ňom mohol neskôr jazdiť. Animácia v hre je vynikajúca.

Tesne na koniec

Neexistuje žiadna nevýhoda hry? Ako už bolo spomenuté, má krátkodobý charakter. Keď si to zahráte znova a určite to bude, hrateľnosť vydrží hodinu a pol. A atmosféra citeľne sadá v druhej polovici hry. Ale verte mi, Limbo nie je hra kvôli hre, ale umelecké dielo. Musíte ju obdivovať, môžete uvoľniť viac emócií, starostí, úplne sa odovzdať. Iba potom bude možné priblížiť sa k pocitu eufórie, nasiaknutému skrz-naskrz s ním.

Samozrejme, kto sa bude maniacky smiať, zakaždým, keď chlapec rozdrví brušné svaly. Komu chýba motivácia. Niektoré domáce zvieratá s modernou grafikou budú vyžadovať viacfarebný svet (nie pohľad z pohľadu prvej osoby). Každý by sa však mal hrať, alebo aspoň sedieť na boku a pozerať sa, ako hrá druhý. Keby len vidieť to najčistejšie a najjasnejšie svetlo. Svetlo je v jeho očiach.

Chytrý a vzdelaný hráč (ktorý študoval zahraničnú literatúru) si zjavne všimol zvláštne spojenie názvu hry so svetom Danteho „Božskej komédie“. A nielen preto, že hrdinovia oboch diel sa prebúdzajú v lese. Podľa Danteho: Končatina je svet, v ktorom sú duše nepokrstených detí a spravodlivých ľudí, ktorí žili pred Kristom. Malo by to znamenať možné pokračovanie a že sa to bude odohrávať v ďalšom kruhu pekla? Pochybné. Tento projekt je jediný. Kompletne vyplnené a podpísané autormi v Pleydead. Majstrovské dielo.

Klady :

• Zaujímavý vizuálny dizajn;

• Dej záhady, ktorá trvá až do konca;